Każda osoba starająca się o kredyt hipoteczny, której uda się przebrnąć przez wszystkie formalności związane z udzieleniem kredytu hipotecznego, na sam koniec będzie musiała ustanowić prawne zabezpieczenia na rzecz banku, aby ten zgodził się na wypłatę środków na konto sprzedającego lub nasze (w przypadku budowy domu). Informacja ta zawsze zawarta jest w umowie kredytowej i jest jednym z pierwszych warunków stawianych przez instytucję kredytującą od których uzależnia wypłatę kredytu. Najczęstszymi i najpopularniejszymi zabezpieczeniami na rzecz banków są:
Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej nieruchomości;
Wpis hipoteki do działu IV Księgi Wieczystej nieruchomości.
W przypadku pierwszego zabezpieczenia bank zawsze wymaga, aby nieruchomość była objęta ubezpieczeniem murów i elementów stałych od ognia, powodzi i innych zdarzeń losowych. Jednocześnie bank wymaga, aby ubezpieczający (czyli klient kupujący polisę) ustanowił
cesję praw z tytułu odszkodowania na rzecz banku, aby to właśnie instytucja kredytująca mogła otrzymać potencjalne odszkodowanie, rozliczyć
kredyt hipoteczny (dokonać spłaty kapitału) i zwrócić ewentualną nadwyżkę ubezpieczającemu. Drugim zabezpieczeniem jest
hipoteka na rzecz banku, dzięki czemu bank ma możliwość „rozporządzać” nieruchomością w przypadku nierzetelnej obsługi kredytu, aby odzyskać swoje pieniądze.
Mieszkanie bez księgi wieczystej - co to oznacza?
Czy w takim razie decydując się na zakup mieszkania bez księgi wieczystej nie mamy możliwości uzyskać kredytu hipotecznego? Oczywiście, że nie, niemniej jednak brak założonej księgi wieczystej nieco komplikuje proces, przez co uzyskanie kredytu hipotecznego może trwać nieco dłużej. Mieszkanie bez księgi wieczystej najczęściej dotyczy spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu znajdującego się na gruncie, którego
posiadaczem jest spółdzielnia mieszkaniowa. W przypadku zakupu mieszkania bez księgi wieczystej konieczne jest uzyskanie zgody spółdzielni na założenie KW dla lokalu, ponieważ każdy bank będzie chciał zabezpieczyć się na księdze wieczystej lokalu będącego przedmiotem transakcji i nie ma możliwości, aby zabezpieczyć się na KW gruntu, na którym posadowiona jest nieruchomość.
Kredyt hipoteczny i wpis do księgi wieczystej
Jeśli jednak spółdzielnia będzie widziała przeciwwskazania dla założenia księgi wieczystej do lokalu, to nic straconego – niektóre banki przeprowadzą i taką transakcję proponując
włączenie do puli zabezpieczeń innej nieruchomości z założoną już księgą wieczystą, gdzie bank będzie mógł dokonać wymaganego wpisu. Wpis do księgi wieczystej a kredyt hipoteczny to dwa współistniejące ze sobą pojęcia; dokonanie wpisu jest niezbędnym elementem procesu kredytowego i praktycznie nie da się go obejść starając się o kredyt hipoteczny w banku. Co więcej, należy również pamiętać, że do momentu pojawienia się wpisu hipoteki w Księdze Wieczystej, bank będzie pobierał
ubezpieczenie pomostowe, będące przejściową formą zabezpieczenia, dlatego warto dokonać tego wpisu możliwie jak najszybciej.
Wpis do hipoteki – jak go dokonać?
Fakt, że wpis do działu IV Księgi Wieczystej jest niezbędny, aby banki mogły uruchomić kredyt już wiemy. Wiadome jest również to, że w przypadku braku prawomocnego wpisu, bank będzie pobierał od nas dodatkowe kwoty na rzecz ubezpieczenia pomostowego. Ale co właściwie zrobić, aby dokonać takiego wpisu?
Otóż są dwa sposoby, pierwszy polega na tym, aby samodzielnie udać się do określonego Sądu Rejonowego, gdzie będzie można wypełnić
formularz o nazwie KW-WPIS, opłacić go (200 zł) i złożyć w biurze podawczym (najlepiej w dwóch kopiach, aby mieć potwierdzenie złożenia pisma dla banku!). Aby dokonać wpis samodzielnie potrzebne są nam jeszcze dwa dokumenty z banku, mianowicie oświadczenie banku o udzieleniu kredytu i wpisie hipoteki oraz oświadczenie właściciela nieruchomości, że ten popiera wpis hipoteki do Księgi Wieczystej i wyraża zgodę na ustanowienie zabezpieczenia na rzecz banku. Bardzo ważne jest również to, aby dokonać
zapłaty podatku na rzecz Urzędu Skarbowego w kwocie 19 zł i wypełnić deklarację PCC-3, ponieważ niewywiązanie się z tego obowiązku może skutkować mandatem na dużo wyższą kwotę!
Drugą, zdecydowanie prostszą i łatwiejszą opcją jest
dokonanie wpisu przy pomocy notariusza, który będzie ogłaszał akt notarialny sprzedaży nieruchomości, ponieważ to on zajmie się wszelkimi formalnościami związanymi z ustanowieniem tego rodzaju zabezpieczenia, dzięki czemu unikniemy pomyłek i bank dużo sprawniej będzie mógł uruchomić środki na wymarzony zakup.